معرفی انواع ترمز جرثقیل سقف

ترمز، قطعه ای مکانیکی الکتریکی می باشد که باعث از کار افتادن قسمت های متحرک دستگاه و توقف دستگاه می شود. اجزای تشکیل دهنده ترمز عبارتند از: قاب، ترمز، دستگاه کنترل کننده. بعضی از انواع ترمز جرثقیل سقفی به شکل خودکار تنظیم و آماده کار می شوند. ترمزها با دو خاصیت الکتریکی و مکانیکی در دستگاه وجود دارند. در ترمزهای الکتریکی لنت توسط سیم پیچ مگنتی از صفحه جدا می شود و موتور شروع به فعالیت می کند. در زمان بی برقی هم توسط فنرهایی که روی صفحه چسبیده ترمز می کند. در ترمزهای مکانیکی لنت در داخل کاسه ای چسبیده و برای آغاز کردن حرکت لنت با نیروی گریز از مرکز از کاسه جدا می شود و باعث ایجاد حرکت می شود.

در بالابرها ترمز کردن، کالاها و بارهایی که انتقال می یابند را در هر حجم و اندازه ای که باشند، متوقف می کند. ترمزها قابلیت پایین آوردن سرعت یا از بین بردن سرعت و توقف دستگاه را دارند. ترمز برای متوقف کردن جرثقیل انرژی جنبشی و پتانسیلی زیادی لازم دارد. با مرور زمان و طی انجام مراحل کار این انرژی را دریافت کرده است و از آن به شکل انرژی حرارتی استفاده می کند. انواع ترمز جرثقیل سقفی برای توقف جرثقیل باید سرعت موتور را کم کنند. سرعت موتور باید به صفر برسد و جرثقیل بایستد. اگر در سرعت بالا جرثقیل اقدام به توقف کند خسارات زیادی در پی خواهد داشت. انواع ترمز جرثقیل سقفی عبارتند از:

  1. ترمز مدل مخروطی

  2. ترمز مدل مگنت

  3. ترمز کفشکی جرثقیل


ترمز مگنتی جرثقیل


معرفی ترمز مخروطی جرثقیل

ترمز مخروطی، یکی از انواع ترمز جرثقیل سقفی می باشد که در اکثر جرثقیل های بلغاری از آن استفاده می شود. فلکه‌ ترمز به وسیله هزار خاری که در انتهای شفت روتور قرار دارد به شفت متصل می شود. لنت ترمز روی فلکه ترمز قرار می گیرد. لنت ترمز با تماس با درپوش انتهای موتور ترمز می گیرد. وصل شدن برق به موتور موجب چرخش روتور می شود. اما موقعی که برق قطع می شود فلکه ترمز و لنت با درپوش انتهای موتور درگیر می شوند و باعث ترمز گرفتن جرثقیل می شوند. این نوع ترمز یک ترمز مکانیکی است و با استفاده از نیروی برق شروع به کار می کند.


معرفی ترمز مگنت جرثقیل

یکی دیگر از انواع ترمز جرثقیل سقفی مدل مگنتی می باشد. این مدل ترمز با استفاده از خاصیت آهنربایی کار می کند و وظیفه اش متوقف کردن موتور است. ترمز مگنت از قطعاتی مثل: مگنت ترمز، دیسک مگنت، لنت ترمز، فنر ترمز و یکسو کننده ترمز تشکیل شده است. داخل مگنت ترمز سیم پیچی با اهم بسیار زیاد قرار دارد. با وصل برق خاصیت آهنربایی این سیم پیچ فعال می شود و دیسک مقابل مگنت را به سمت خود میکشاند. آزادی دیسک باعث چرخش موتور می شود. با قطع برق نیز دیسک به لنت ترمز می چسبد و موتور ترمز می کند. دیود در این مدل ترمز برق متناوب را به مستقیم تبدیل می کند. ولتاژ آن حداکثر ۳۸۰ ولت است.


ترمز کفشکی جرثقیل


ترمز کفشکی جرثقیل چیست؟

از ترمز کفشکی جرثقیل در اپن وینچ ها استفاده می شود. این ترمز روی ورودی گیربکس یا محل وصل شدن شفت موتور به ورودی گیربکس به وسیله کوپلینگ دایره ای وصل می شود. روی کوپلینگ دایره ای جای لنت ترمز کفشکی جرثقیل است. با اتصال برق شفت موتور به سمت بالا جابجا می شود، در نتیجه ترمز آزاد شده و موتور می چرخد. زمانی که برق قطع می شود کفشک به کوپلینگ چسبیده و موتور ترمز می کند. ترمز کفشکی جرثقیل تشکیل شده است از: بدنه، لنت و پمپ هیدرولیکی. انواع پمپ هیدرولیکی بر اساس قطر و نیروی ترمز دسته بندی می شود. به ترمز کفشکی جرثقیل ترمز دسته دوم یا کمکی هم می گویند. این ترمز یک ترمز هیدرولیکی می باشد.


ویژگی های انواع ترمز جرثقیل سقفی:

ایمنی و سرعت بالا در کارکرد از اساسی ترین ویژگی های انواع ترمز جرثقیل سقفی می باشد.

این ترمزها بر اساس نیاز مشتری با دو شکل پرچ و پلاگین تولید و عرضه می شوند.

لنت این ترمزها بر طبق نیاز مشتری به دو روش پرچ شده و نصبی، روی جرثقیل نصب می شوند.

مفصل اصلی چرخشی دارای یاتاقان می باشد، این مفصل بازدهی بالایی دارد و بدون روغن کاری کردن هم قابل استفاده است.